OPIS REALIZACJI PROJEKTU UCZNIOWSKIEGO
OPRACOWANY PRZEZ UCZNIÓW
grupa projektowa SPBORKOWOB
w ramach projektu Pomorskie – dobry kurs na edukację.
Kształtowanie kompetencji kluczowych uczniów w regionie poprzez edukację morską
w roku szkolnym 2013/2014
Opis projektu powinien być przygotowany samodzielnie
przez uczniów pod opieką nauczyciela.
Opis projektu powinien zostać umieszczony w formie
wpisu w ostatnim wpisie na blogu.
W opisie powinny znaleźć się odpowiedzi
na poniższe pytania:
1)
Dlaczego
wybraliście ten temat?
Zainteresowaliśmy się granicami
na Morzu Bałtyckim, bo na zajęciach z przyrody mówiliśmy o granicach państw
nadbałtyckich na lądzie i byliśmy ciekawi, czy są jakieś granice na morzu.
Zainteresowało nas również, w jaki sposób zostały one wyznaczone. Chłopcy
zasugerowali, że wyznaczanie tych granic mogło odbyć się w trakcie wojen, no i
wtedy pojawił się temat Wikingów. Postanowiliśmy sporządzić mapę granic stref
ekonomicznych i granice morza
terytorialnego.
2)
Skąd
czerpaliście informacje i materiały potrzebne do realizacji projektu?
Większość informacji czerpaliśmy z Internetu, ale nieodzowne okazało się
korzystanie również z różnych atlasów.
Informacje przekazała nam również pani
od przyrody.
Wybrany przez nas temat zainspirował nas również do poszukiwania
informacji w książkach o piratach i Wikingach i innych książkach historycznych.
3)
Czy praca
nad projektem była trudna? Dlaczego?
Praca nad projektem nie była dla nas trudna, traktowaliśmy ją raczej jak
dobrą zabawę. Taki sposób pracy był dla nas jednak czymś zupełnie nowym i
czasami musieliśmy mobilizować wszystkich członków grupy do wytężonej pracy.
Wszystkie nasze działania zależały tylko od nas i od tego jak się zorganizujemy
i to czasami sprawiało problemy.
4)
Jak radziliście
sobie z problemami?
Jedynym problemem w naszej grupie było
zaangażowanie wszystkich jej członków. Nasze zajęcia odbywały się w soboty a
jeden z uczniów dojeżdża do szkoły autobusem szkolnym, który nie kursuje w tego dnia, ale udało się zorganizować
dotarcie do szkoły przy pomocy rodziców.
5)
Jak Wam
się pracowało w zespole – w jednej
„drużynie”?
Praca w naszym zespole była
efektywna i raczej wszyscy członkowie grupy byli bardzo zaangażowani w
realizację projektu. Na kilku spotkaniach nie było kompletu naszej drużyny, ale
nie zakłóciło to naszych działań i nie spowodowało to opóźnień w realizacji
zadań.
6)
Czego
nauczyliście się dzięki realizacji projektu - jako zespół i jako poszczególne
osoby?
Wielką przygoda i nauką były dla nas
zajęcia żeglarskie, które odbyliśmy w Narodowym Centrum Żeglarstwa.
Zdobyliśmy podstawową wiedzę z zakresu żeglowania, ekologii, marynistyki. To
były bardzo interesujące i rozwijające zajęcia.
Podczas pracy w projekcie przede wszystkim okazało się nam jak doskonale
umiemy sobie radzić w zespole, nawet
wtedy, gdy w działania nie jest bezpośrednio zaangażowany nauczyciel.
Potrafiliśmy się dogadać w różnych sprawach, chociaż czasami było to trudne.
Wszyscy członkowie grupy dowiedzieli się dużo o historii Bałtyku oraz o
tym jak przebiegają granice stref ekonomicznych i granice morza terytorialnego
na Morzu Bałtyckim.
Przez cały czas pracy nad mapą doskonaliliśmy również umiejętności
odczytywania informacji z atlasów, schematów i map.
7)
W jaki
sposób realizacja projektu wpłynęła na zainteresowanie tematyką morską?
Z tematyka morską zetknęliśmy się głównie podczas realizowania zadań
związanych z przygotowaniem informacji o historii Bałtyku oraz o tym jak
przebiegają granice stref ekonomicznych i granice morza terytorialnego na Morzu
Bałtyckim.
Swoje zainteresowania morzem rozbudziliśmy już na pikniku żeglarskim w
Kolbudach a następnie na zajęciach żeglarskich n NCŻ.
Mamy nadzieję, że w przyszłości
będziemy mieli możliwość rozwijania naszych zainteresowań oraz
doskonalenia uzyskanych umiejętności
8)
Jak
podzieliliście się zadaniami?
Każdemu z członków naszej grupy przypadło inne zadanie. Eliza Młyńska i Marta Lewandowska głównie
zajęły się przygotowaniem mapy granic stref ekonomicznych i granic morza
terytorialnego na Morzu Bałtyckim. Ola Wróbel, Jakub Dzikowski, Miłosz Krasicki
nadzorowali budowę makiety statku. Zosia Kleina starała się dostarczać
materiałów i pomagała w malowaniu mapy. Oczywiście wszyscy członkowie zespołu
pomagali w miarę swoich możliwości we wszystkich działaniach. Kuba Dzikowski
przygotował również ciekawostki dotyczące Wikingów, a Miłosz Krasicki opracował
historie podbojów Bałtyku.
Wspólnie też przygotowaliśmy naszą prezentację
dla uczniów na Święto Szkoły. Lektorem podczas
tej prezentacji była Ola Wróbel, bo nie
ma problemów z zaprezentowaniem się szerszej widowni..
9)
Komu
zaprezentowaliście efekty waszej pracy i czy prezentacja podobała się?
Projekt został zakończony spotkaniem społeczności szkolnej z okazji Święta
Szkoły. Podczas tego dnia odbyła się
przedstawienie uczniom naszej szkoły
informacji o historii Bałtyku oraz zaprezentowanie makiety statku wykonanej przez członków naszej grupy projektowej. Dziewczyny z naszego
zespołu omówiły mapę, która obrazowała granice terytorialne państw nadbałtyckich
przebiegające na Morzu Bałtyckim i
granice stref ekonomicznych.
Poza tym uczyliśmy naszych kolegów wiązania węzłów żeglarskich oraz
śpiewania szant.
Wszyscy nasi koledzy i my również, doskonale bawiliśmy się podczas przygotowanych przez nas zajęć.
Efekty naszej pracy spotkały się również
z uznaniem nauczycieli.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz